Piggdekkgebyr

Forskrift om gebyr for bruk av piggdekk og tilleggsgebyr

Gebyr for bruk av piggdekk i Stavanger kommune

Stavanger har i perioder om vinteren dårlig luftkvalitet. Det har derfor blitt innført gebyr for bruk av piggdekk fra 1. november, med hjemmel i Forskrift om gebyr for bruk av piggdekk og tilleggsgebyr. Grensen for gebyret er vist på kartet nederst på siden. (Grensen vil være den samme etter kommunesammenslåing.)

Betalingsinformasjon

Betalingsløsningene kan benyttes av både bedrifter og privatpersoner. 

Piggdekkgebyret er elektronisk og knyttes til bilens registreringsnummer.


Priser

Gebyr Pris Varighet
Sesong 1400,- Hele sesongen*
Kalendermåned 450,- En kalendermåned**
Døgn 35,- 24 timer***

*Sesongen starter fra 1. november og varer til første mandag etter påske, etter vedtak fra Statens Vegvesen.
**Gjelder inneværende måned uavhengig av kjøpsdato.
***Fra kjøpstidspunktet.

For tunge kjøretøy (fra og med 3500 kg) betales det dobbel pris.


Betal med mobilen

Den enkleste måten å betale gebyret på er å laste ned EasyPark appen på smarttelefonen din.

EasyPark

I søkefeltet øverst i appen skriver du:
5755 – For kjøretøy under 3,5 tonn
5756 – For kjøretøy over 3,5 tonn.

For å fullføre trykker du start parkering.

Endring av registreringsnummer eller spørsmål angående betalingen kontakt EasyPark på e-post: kundeservice@easypark.net eller telefon: +47 23 30 88 80

Du kan også betale på følgende steder:

Circle K
Forus
Haugesundsgaten
Lura
Tau

ESSO
Bekkefaret
Hundvåg
Jørpeland
Revheim

Shell
Randabergveien

Forflytningshemmede

Fritak for piggdekkgebyr gjelder for bil hvor fører eller passasjer medbringer parkeringsbevis for forflytningshemmede (HC-kort). Ved parkering skal parkeringsbevis alltid være plassert godt synlig bak frontruten.

Du betaler bare i én by

Har du betalt piggdekkgebyr i Bergen, Oslo eller Trondheim, slipper du å betale på nytt hvis du skal kjøre med piggdekk i Stavanger i perioden du har betalt for – og motsatt.

Betalt piggdekkgebyr refunderes ikke.

Piggdekkgebyr for bedrifter

For bedrifter har vi disse betalingsløsningene for piggdekkgebyret:

EasyPark tilbyr fakturaløsning for bedriftskunder, mot gebyr. Se https://easypark.no/business. Dersom du har spørsmål om dette eller ønsker fakturaløsning, kontakt EasyPark på tlf: 21544098 eller epost: salgssupport@easypark.net

Gjelder for bedriftskunder av EasyPark, eller nye bedriftskunder.

Ansvar for kontroll og håndheving

Stavanger Parkeringsselskap KF har ansvar for å tilrettelegge og drifte betalingsløsningene for piggdekkgebyrordningen i Stavanger kommune. Stavanger Parkeringsselskap KF har også ansvar for kontroll og håndheving.

Trenger du mer informasjon?
Les mer om piggdekkgebyr på Stavanger kommunes hjemmesider eller send e-post til piggdekkgebyr@stavanger-parkering.no

Piggdekkpant
Piggfrie dekk sparer deg for piggdekkgebyr (1400 kr per sesong), og du kan få 1200 kr i piggdekkpant ved bytte fra piggdekk for 4 dekk. Dette gjelder for bileiere i Stavanger kommune. Les mer om piggdekkpant her.


Spørsmål og svar

Jeg har betalt piggdekkgebyr, men kjøpt nye piggfrie vinterdekk. Kan jeg få pengene tilbake?

Nei.

Trenger jeg noe bevis i frontruten av bilen?

Nei, alt foregår elektronisk. Du trenger ikke noe form for fysisk oblat.

Betaler sykkel eller MC piggdekkgebyr?

Nei. Du betaler ikke gebyr for å kjøre med piggdekk på sykkel eller motorsykkel; herunder også 4-hjuls MC. Heller ikke for tilhenger som har piggdekk.

Jeg har vært uheldig og betalt dobbelt eller mer, kan jeg få tilbakebetalt?

Ja. Kontakt EasyPark på tlf. 23 30 88 80 eller mail: kundeservice@easypark.net

Jeg har HC-kort og har betalt piggdekkgebyr, kan jeg få penger tilbake?

Ja. Bil hvor fører eller passasjer medbringer parkeringsbevis for forflytningshemmede, er fritatt for piggdekkgebyr. HC-beviset er personlig og følger ikke bilen. Send kopi avtale/HC-kort. Send mail til piggdekkgebyr@stavanger-parkering.no, hvilket kontonummer vi skal tilbakebetale til og hvilket registreringsnummer det er betalt for.

Bilen min er blitt kondemnert, kan jeg få tilbakebetalt?

Ja. Vi må ha dokumentasjon på at bilen faktisk er blitt kondemnert – send dette til oss på mail piggdekkgebyr@stavanger-parkering.no. Gebyret kan ev. overføres til ny bil, informer oss da om det nye registreringsnummeret.

Jeg har vært uheldig og skrevet feil registreringsnummer, hva gjør jeg?

Kontakt EasyPark på tlf. 23 30 88 80 eller mail: kundeservice@easypark.net

Jeg ønsker å endre registreringsnummer pga. forskjellige årsaker, kan dere hjelpe?

Endring kan gjøres inntil tre ganger per sesong. Send mail til kundeservice@easypark.net med gammel og nytt registreringsnummer og telefonnummer.