– Betale en parkering? Trykk her
– Dagskort for boligsoner (takstgruppe 5736) kan kjøpes i EasyPark som et alternativ til skrapekort._
– Vi gjør oppmerksom at også MC må betale på avgiftsparkering. Les mer.
Forskrift om gebyr for bruk av piggdekk og tilleggsgebyr
Stavanger har i perioder om vinteren dårlig luftkvalitet. Det har derfor blitt innført gebyr for bruk av piggdekk fra 1. november, med hjemmel i Forskrift om gebyr for bruk av piggdekk og tilleggsgebyr. Grensen for gebyret er vist på kartet nederst på siden. (Grensen vil være den samme etter kommunesammenslåing.)
Betalingsløsningene kan benyttes av både bedrifter og privatpersoner.
Piggdekkgebyret er elektronisk og knyttes til bilens registreringsnummer.
Gebyr | Pris | Varighet |
Sesong | 1400,- | Hele sesongen* |
Kalendermåned | 450,- | En kalendermåned** |
Døgn | 35,- | 24 timer*** |
*Sesongen starter fra 1. november og varer til første mandag etter påske, etter vedtak fra Statens Vegvesen.
**Gjelder inneværende måned uavhengig av kjøpsdato.**Fra kjøpstidspunktet.
*
For tunge kjøretøy (fra og med 3500 kg) betales det dobbel pris.
I søkefeltet øverst i appen skriver du:
5755 – For kjøretøy under 3,5 tonn
5756 – For kjøretøy over 3,5 tonn.
Trykk på ønsket alternativ for å få opp liste med alle tilgjengelige perioder.
For å fullføre trykker du start parkering.
Skriv ‘Pigg’ i søkefeltet under Leie Plass, så får du opp alternativene.
Betal med dagsgebyr for piggdekk med SMS! Du kan betale for 24 timers piggdekkgebyr via SMS, både for lastebil (over 3500 kg) og personbil (under 3500 kg)
Dersom du ikke har en konto hos EasyPark, vil kostnaden bli belastet telefonregningen din. Dersom du har konto hos EasyPark vil kostnaden bli belastet betalingsmiddelet du har aktivert der. Tjenesten har ingen ekstra kostnader, utenom eventuelle sms kostnader du har hos din mobiloperatør.
Fremgangsmåte personbil:
Send koden 5757, et mellomrom og registreringsnummeret på bilen din til 2410.
Eksempel: 5757 AB12345 og send til 2410.
Fremgangsmåte lastebil:
Send koden 5758, et mellomrom og registreringsnummeret på bilen din til 2410.
Eksempel: 5758 AB12345 og send til 2410.
Merk tjenesten leveres kun for dagsgebyr, og du kan kun ha 1 aktiv dagsgebyr via SMS av gangen.
Andre alternativer krever kjøp via EasyPark- app eller bensinstasjon.
Fritak for piggdekkgebyr gjelder for bil hvor fører eller passasjer medbringer parkeringsbevis for forflytningshemmede (HC-kort). Ved parkering skal parkeringsbevis alltid være plassert godt synlig bak frontruten.
Har du betalt piggdekkgebyr i Bergen, Kristiansand, Oslo eller Trondheim, slipper du å betale på nytt hvis du skal kjøre med piggdekk i Stavanger i perioden du har betalt for – og motsatt.
Betalt piggdekkgebyr refunderes ikke.
For bedrifter har vi disse betalingsløsningene for piggdekkgebyret:
EasyPark tilbyr fakturaløsning for bedriftskunder, mot gebyr. Se https://easypark.no/business. Dersom du har spørsmål om dette eller ønsker fakturaløsning, kontakt EasyPark på tlf: 21544098 eller epost: salgssupport@easypark.net
Gjelder for bedriftskunder av EasyPark, eller nye bedriftskunder.
Stavanger Parkeringsselskap KF har ansvar for å tilrettelegge og drifte betalingsløsningene for piggdekkgebyrordningen i Stavanger kommune. Stavanger Parkeringsselskap KF har også ansvar for kontroll og håndheving.
Trenger du mer informasjon?
Les mer om piggdekkgebyr på Stavanger kommunes hjemmesider eller send e-post til piggdekkgebyr@stavanger-parkering.no
Piggdekkpant
Piggfrie dekk sparer deg for piggdekkgebyr (1400 kr per sesong), og du kan få 1200 kr i piggdekkpant ved bytte fra piggdekk for 4 dekk. Dette gjelder for bileiere i Stavanger kommune. Les mer om piggdekkpant her.
Nei.
Nei, alt foregår elektronisk. Du trenger ikke noe form for fysisk oblat.
Ja. Kontakt EasyPark på tlf. 23 30 88 80 eller mail: kundeservice@easypark.net
Ja. Bil hvor fører eller passasjer medbringer parkeringsbevis for forflytningshemmede, er fritatt for piggdekkgebyr. HC-beviset er personlig og følger ikke bilen. Send kopi avtale/HC-kort. Send mail til kundeservice@easypark.net, hvilket kontonummer vi skal tilbakebetale til og hvilket registreringsnummer det er betalt for.
NB! Kunder som har har kjøpt piggdekkgebyr hos en bensinstasjon, må henvende seg til den besinstasjonen ved eventuell refundering.
Ja. Vi må ha dokumentasjon på at bilen faktisk er blitt kondemnert – send dette til EasyPark på mail kundeservice@easypark.net. Gebyret kan evt. overføres til ny bil, informer EasyPark da om det nye registreringsnummeret.
NB! Kunder som har har kjøpt piggdekkgebyr hos en bensinstasjon, må henvende seg til den besinstasjonen ved eventuell refundering.
Registrer det nye kjøretøyet i appen. Gå inn på «mer» -> «mine parkeringer» -> «pågående». Her vil det ligge pågående parkering for piggdekk, med en knapp hvor det står «endre kjøretøy». Klikk på denne for å endre.
Problemer? Kontakt EasyPark på tlf. 23 30 88 80 eller mail: kundeservice@easypark.net
Registrer det nye kjøretøyet i appen. Gå inn på «mer» -> «mine parkeringer» -> «pågående». Her vil det ligge pågående parkering for piggdekk, med en knapp hvor det står «endre kjøretøy». Klikk på denne for å endre.
Problemer? Kontakt EasyPark på tlf. 23 30 88 80 eller mail: kundeservice@easypark.net